27.4.08

تقلبات


..واليوم

حزين انا

غائب..تائه
مثقل انا
اتقلب لتعكسنى
المرايا بـــ الف وجه
كلهم يتسمون بذلك
الحزن
وتلك الكأبه
اليوم
اقصص لمرأتى
حكايتى مع الزمان
اقصص لها عن

حبيبتى
التى كانت لى
!!ولم تصبح
عن صديقي الذي ليس
!!بصديقي
عن وطنى الذي ضاق..ضاق
حتى خيل لي انها هذه سمة الاوطان
عن ذلك التراب الذي غنينا له في الصغر
وذلك النهر النيل
نهر الوطن
عن ذلك الاب
والام
والعائله
!!والاخ والاخت
عن تلك الاكاذيب اليوميه
والاحاديث الباهته فوق افواهنا
جميعا
تلك الجدران الملطخه بالشعارات
الوهميه
واللافتات البيضاء المزينه ببعض الكلمات
والادعائات الباطله
ذلك هو الوطن
وتلك هى الحكايه
كلها

حكاية شعب

حكاية زمان

حكايتى
انا
وانت
وحكايتنا
...مجتمعين


14 comments:

koka said...

اولا حمد الله على سلامتك وعودتك للكتابة ..

ثانيا .. ايه بقى يا أستاذ الكآبه دى ؟؟

هو انا اول ما ابقى كويسة تتعب انت بقى ولا ايه ؟؟

اخرج من الحالة دى بسرعه بقى لو سمحت ..

وعايزين كتابات حلوة من تانى ..

وان شاء الله اشوفك قريب على الميل :)

O S A M A said...

koka

واااااو اهلا بيكى من جديد

ازيك بقي عامله ايه؟؟

كأبه هى فين الكأبه دى ياكوكا:-)

هههههههههههههههههههههههه

وهو جديد يعنى ياكوكا

تؤتؤ لاتقلقي انا حلو والحمدلله دى بتبقي ساعات زهق بس بنخرج فيها الكبت اللى هنا دا

والحمدلله انك بقيتى كويسه يارب دايما.

ونتقابل قريب ان شاء الله

تحياتى

koka said...

اسامه صلح العنوان :d

تقلبات .. نوت " تلقبات " :p

O S A M A said...

يالهوووووووووووووووووززززز دى غلطه برضه ياكوكا حرام عليكى بقي دى غلطه تغلطيها يالهوز يالهوز ياخرابي ياخرابي يافضيحتى ادام الجماهير الحاشده

هههههههههههههههههههههههههه

تسلمى ياجميل الكيبورد دى معفنه اوى والله

هصلحها

نحياتى

Anonymous said...

أيوه،، صح،، انت بتتكلم صح،، مظبوط،، عندك حق،، هو كده
زي ما انت قلت بالظبط
آه وربنا

Rushdy Kamel said...

عن وطنى الذي ضاق..ضاق
حتى خيل لي انها هذه سمة الاوطان

خيل لي كثيرا أنا أيضا

ربما كان خيالنا صحيحا

....

كنت قد افتقدت اسلوبك الجميل

تحياتي

سفروتة said...

مين

فين

ازاي

امتي

اااااااااااااااااااااه

لقد عاد المدعو اسامة

ايه يا سيد اسامة علطول انت كده مختفي

معلش هي لازم القيدة تعبر عن الحالة الهباب اللي احنا فيها

ربنا يرحمنا برحمته

real love said...
This comment has been removed by the author.
real love said...

إلى أوس أوس الجميل
........................
اليوم
ابعث عن طريق للخروج من المتاهة
وابحث عن طريق لعودة
وابعث عن حلم يحملك إلى السماء
وحطم كل أوجه المرايا
فحاول أن ترى نفسك حقيقة
ولا تفكر في النظر للمرآة
فالحقيقة أجمل وأروع من الخيال
والقي بكأبتك من فوق قمة أحزانك
وقف عليها بقدم السعادة
ولا تقصص ما مضى
وابدأ يوما جديد
في عمر لك جديد
فما فاتت في حياتك
أخذت معاها أيامها
فلقى من قلبك خيالها وأحلامها
وأعلم أنك اليوم شخص جديد
مولود لا يوجد بعمره
أي ايام ماضية
فاصنع حاضرك
واسدل الستار على ماضيك
وابحث في داخل هذا الوطن عن ما يرضيك
وابدأ من اليوم حكاية جديدة مع إنسان جديد
....................
إهداء من
ريال لف

O S A M A said...

maha miho

والله انتى عثل

نورتينى

تحياتى

O S A M A said...

Big Code


اذن فـ نتفق انا وانت في الخيال ياصديقي؟؟

مفتقدك انا كمان

سلامى لك..

O S A M A said...

سفروتة


سفروته..


نورى سابقاااا

ازيك


حلوه السيد دى مش هتبطلى بقي رافت الهجان:-)

تسلمى ياجميل على المتابعه

تحياتى

O S A M A said...

real love


انتى اللى جميله ريل لف

متشكر على كلماتك الرقيقه وحسك العالى

تحياتى

horas said...

صديقي الحساس أسامة
نعم
هى حكايتنا مجتمعين
حكاية الصدق الذي كنا نظنه خلقا واتضح انه قلة عقل
حكاية الطيبة التى اضحت هبلا
حكاية كل شيء جميل شببنا عليه لنشيب على نقيضه
حكاية الزيف
لخصت الموقف
ببراعة