21.3.07

على باب حارتنا

على باب حارتنا يوماتى شايف
عيال كتيره وشاب هايف

على باب حارتنا كلام كتير
وناس تزعق وحبال غسيل

على باب حارتنا ياخلق هوووه
الناس تنادى قوموا الحقووه

على باب حارتنا شايل همومى
مــ الصبح بدرى اخد هدومى

على باب حارتنا شايف حارتنا
يمين شمال هتكون حارتنا

اولها قهوه ادخلها حلوه
طلبت شاى وشربت حلبه

ومشيت شويه فـــ زقاق كبير
لئيت دكان شيخ الحمير

وسئلت ليه شيخ الحمير
قالولى اصله ملوش كبير

ويوماتى ماشي واخده عافيه
ومسمى نفسه الست مافيا

وطلعت اجرى لئيت بنيا
وسئلت ايه الحته ديا

سابتنى اسئل جريت ورايا
ضربتنى ضربه ودم فــ افايا

بصيت يمين لئت كمين
وعيال كتيره وشباب متين

وقولت خلاص مفيش خلاص
ويارتنى اموت بترولى باص

جريت شمال لئيت غزال
فــــ عبايه حمره ماشي ف دلال

قلتلها مين ست الحلوين
قالت لى قصر د انا ابويا شاهين

وانا اخاف من ايه ياجمال عينيه
ضحكت وقالت ياعينى عليه

قلتلها يالاااا نقعد فحته
ونقول كلام للساعه سته

قالت لى اخاف من لون عينيك
والغدر ماشي فـــ عروق ايديك

قلتلها ليه مغرم صبابا
بصي فعينيا دانا مــ الغلابه

قالت لى امشي بابا جاى هناك
والساعه سته انا هستناك

قلتلها ماشي ياحلوه ماشي
بس انا اموت لو حبيبي مجاشي

بصيت هناك لئيت عرااااك
وناس كتيره عاملين شباك

سئلت الغفير مين الخطير
قال دا الشيخ عبدو الامير

راجل خطير ملوش كبير
ضرب وكمان تلطيش كتير

قلت انا مالى انا بعيد وفــــ حالى


انا امشي مـــ السكادى
وابعد عن النحيادى

ومشيت شويه ولئيت وليا
ماسكا في ايديها حله وصينيه



وريحه حلوه دى فراخ ولحمه


قلنلها عنك يا ابله اشيل
قالت لى اخاف ليكون تقيل

قلتلها هاتى دانا واد اصيل
ويوماتى اخدم واحب اشيل

شلت الصينيه شفت الوليا
ايديها سمرا وخروف بليا

قالتى امشي ورايا امشي
دا البيت قريب وازاى مجتشي

ازاى مجتشي الحته ديا
وانت ساكن ف الحاره ديا

الست وقفت قلتلها مالك
قالت لى سلامتك مـــ المهالك

خلاص كفايه البيت قريب
وااخف يشوفك الشيخ غريب

قلتلها عايز مـــ الصينيه
دا الشيل تقيل وغرقت ميا

زعقت وقالت ياروح عينيه
عايز غريب يقطع ايديا

قالت لى امشي يا واد بسرعه
لحسن والله اقلبها ولعه

اه مـــ الوليه بنت الابلسه
خروف كبير يعرف محادثه

ورجعت تانى فـــ طريق طويل
والشمس حاميه وعرق كتير

ولئيت سبيل شربت منه
وقعدت اريح واكتب شويه

وبعد ساعه لئيت زعيق
بصيت فوئيا لئيت شفيق

خناق يوماتى وزعيقكتير
ومراتو عامله زى الغفير

ومشيت هناك لئيت بنات حوالين بتاع غزل البنات


عجبتنى واحده بضفيره حمرا
عينيها حلوه من جوا سمرا

تسبيله منى لقتها تضحك
قلتلها عارف ياحلوه اسمك

اسمك جميله بعيون كحيله
وبلون خدودك انا كلى حيره

قالت لى ابعد ياعم ابعد
لا الشوق ياخدنى ومقدرش ابعد

وانا قلت مالو يا جمال اوامو
هنقول كلام زى اللى قالوا

سابتنى جريت راحت بعيد
قالتى روح العب بعيد

ومشيت يمين ف شمال يمين
لئيت دكان عم اسماعين

عم اسماعين راجل كريم
بالحب عايش وضمير سليم

عم اسماعين بقال قديم
جبنه وزتون وفراخ لمون

وجمب منه دكان كبير
خواجه اصلو زى الامير

بيرا وكنياك ومنقوع براطيش
تاخد منو تانى متجيش

بصيت اصاده لئيت اصيله
قدمها فجل خضرا وشيله

يمنها شارع طويل شويه
مشيت هناك نادت عليا

قالت لى اصلى اخاف عليك
والطيبه باينه مــ لون عينيك

قالت لى امشي شمال بعيد
هتلاقي مسجد طويل عريض

قلتلها ماشي ومشيت يمين
علشان عيون بنت شاهين

ووصلت سته وجنينه حته
وقاعده حلوه وقالت لى اوعا

اوعا يا واد تضحك عليا
او يوم تخون نظره عينيا

مسكت ايديا ضمتها ليا
وخدت منها البوسا ديا

وقعت مسورئا قلتلها فوئي
لحسن والله اقلع هدومى

فاقت شويا مسكت ايديا
وعينيها كانت باصا لعينيا

وشويه لئيت الامن قال
بلاش تريح ياحبيبي شمال

قالت لى يالا انا عايزه امشي

قلتلها ماشي بس بحياتى
لتكونى حالفه انك يوماتى
تكونى امرررى ليلى وسهرى
ياحبي انت دا كل عمرى

ومشيت بعيد ومشيت وحيد
ومشيت اعاكس تانى من جديد


والساعه سابعه مولد وزحمه
وناس تانى وتقول يالحمه

عكوه المتين راجل سليم
لحمه كلاب وحمار سمين

وناس بتاكل من غير ماتعرف
دى لحمه وحشه وريحتها تئرف

ومشيت شويه لئيت جراج
دخان كتير شايف طشاش

وعيال بتضرب بانجو وحشيش
وسئلت ايه قالو ترويش

ناديت وقلت فين الشاويش
قالولى حرام خلينا نعيش

ودى عيشا ديا حرام عليكوا
هتموتوا والبانجو مابين ايديكوا

وده كلو يوم على باب حارتنا
ودول هما ناسي وولاد حارتنا



ــــــــــــــــــــــــــــــ

على فكره دى حاجه كنت كاتبها من حوالى 3 سنين كده بس مش عارف هى تخاريف شويه..


Save as

3 comments:

Reema said...

هي الحارة كبيرة كده ليه
:))

جميلة بالرغم اني في حاجات مش واخدة بالي منها

يعني ايه مسمي حاله الست افيا
:))

بس ليه ماتكملش كتابة بالعامية بجد حلوة الصور الكتير ولاحداث اللي فيها

O S A M A said...

سورى ريم انا اقصد الست مافيا(مافيا بقي وبتاع)

كنت كاتبها غلط..

الصراحه انا بحب العاميه اوى بس عندى عيب..
لانى لقيت نفسي لما باجى اكتب حاجه بخلط مابين العاميه والفصحى وبتبقي بايخه اوى..يعنى وسط القصيده تلاقي عامه وفصحى..

koka said...

تانى ع باب حارتنا :)

جميلة يا اسامة

وكانت وحشانى اوى :)