20.3.07

وانكسر




وتواعدنا عــ ذلك النهر..
انا وانتى في ذلك المقهى بعد يومين..

وفات يوم وانا ارتب نفسي..
وانتظر الاخر لالقاكى..

وسئلت مرأتى..
لتجيبنى..فـــ انت اليوم اجمل رجل..
فـــ عينيك معنى اخر للرجوله..
وكأن نفسي هى التى تحدثنى..
واخلع معطفي..
لـــ احمله على يدى..
وامشى فـــ طريقي الى المقهى..
ويهييء لى ان كل الماره ينظرون الى..
امشي فطريقي ولا ابالى..
فلايهم..
لايعينى اى بشر..
هى فقد من يعنينى..
واذهب الى المقهى قبل ميعادى بساعتين..
واطلب من القهوه فنجان وفنجانين..
وتمر ساعه واخرى ويزدادو ساعتين..
واتجه بـــ بعينى على من حولى..

لاجد هذا العجوز يتاملنى بتركيز شديد..
ماهذا انه يراقب حركاتى..

اتركه ولاابالى لعلنى اذكره بشبابه..

وانظر عـــ طاوله اخرى لـــ ارى رجل وامرأه وطفله..
واتخيلها هى..
واتخيله انا..
نعم وهذه الطفله ثمره حبنا..
واتأمل واحلم..

وفجأه اذا به ينادى النادل وينصرف..
ارجع بعينى الى هذا العجوز لـــ اراه قد انصرف هو الاخر..

ارجع لساعتى..
احدق بعقربها الكئيب..
لـــ اجد انى قد انتظرت الكثير..ولم تاتى..
واخرج قلمى واوراقي لاكتب..
قصه هذا العجوز الذى جعل منه الانتظار عجوزا..
وانكسر..

5 comments:

أحمد سلامــة said...

مبدأيا العنوان بتاعك جذاب قوي قوي
في جمل وسط الكلام عملت زي الفلاشات كده
كل شويه افتكرها وانا بكمل قرايه البوست
بجد التصوير الكتابي عندك جميل قوي
احييك عليه

Reema said...

شفت بقى مش انا لوحدي اللي بقول انك بترسم بالكلام او زي احمد سلامة مابقولك
التصوير الكتابي
:)

جميلة اوي انا عن نفسي وانا بقراها شفتها اودامي وكما اتخيلت المكان اللي استنى حبيبته فيه عارف قهوة ريتش هوالمكان ده ولو رحت هناك حقولك انهي تربيزة كمان
:)
مش بقولك خليتني اشوف الكلام كمان
جميلة جدا مقارنتك بالراجل العجوز وبعدين نقلة البنت الصوغنونة
كلها كلها جميلة فعلا

O S A M A said...

يااااه شهادتك اعتز بيها اوى يا احمد.
بجد وانافرحان انك بتابع المدونه التواضعه بتاعتى..
تحياتى لك احمد..

O S A M A said...

ريم..كل مره بتحرجينى بكلامك الحلو..
انا الخاطره دى استوحيتها من خاطره كنت قريتها اسمها(فنجان قهوه)
سلامى لكى ريما..

koka said...

كلمات رائعة واسلوب منمق ..

لوحة قلميه او صورة كتابيه زى ما قالوا ..

بس وانا بقراها افتكرت اغنية لاصالة ..
تحديدا جملة منها ..
" استنيتك عمر بحاله وانت بعيد "

اصالة قالت انه من حقها تقابل حب جديد ..

لكن مقالتش ان حبها الاول فضل عايش جواها .. وهى بتحاول تقتله .. لكن كل اللى قدرت تعمله انها نثرت عليه الغبار ..عشان يصحى تانى عند اول لقاء